Technika · 20. 4. 2021

Topinambur obsahuje velmi prospěšnou vlákninu pro naše střeva

Proč tolik záleží na zdraví střev

Když se vás někdo zeptá, jaký orgán v těle považujete za nejdůležitější, mnozí z vás zřejmě odpoví jednoznačně – srdce, mozek, někteří možná ještě připojí játra, ledviny, slinivku a žaludek. Jistě mají všichni pravdu, každý orgán zastává důležitou funkci, ale mnohdy se zapomíná na tenké a tlusté střevo. Střeva slouží pro vstřebávání živin z potravy, ale nejen to, jsou základnou pro budování imunitního systému a bez zdravých střev se lidský organismus po určité době zhroutí.

kvetoucí topinambury

Rakovina tlustého střeva je stále v České republice velkou hrozbou, zemřela na ni v krutých bolestech a s utrpením i řada známých osobností, např. člen skupiny Plavci (Rangers), zpěvák a kontrabasista Antonín Hájek s velmi podmanivým a příjemným hlasem. To však nemusí nutně znamenat, že právě vy prožijete stejný úděl. Dá se tomu zabránit změnou stravy, přechodem na potravu přirozenější, než jaká je nám nabízena v řadě obchodních řetězců.

topinambury na talíři

Schází nám vláknina

Vláknina je nesmírně důležitá složka stravy, obsahuje ji ovoce, zelenina, luštěniny a celozrnné obiloviny. Bohužel dnes stále mnoho lidí holduje převaze masa, které v tlustém střevě hnije, a v kombinaci s bílým pečivem je to vražedná kombinace. Vláknina udržuje střeva v pohybu (peristaltiku), podporuje pravidelné odstraňování odpadu stolicí a je-li jí dostatek, je to jedna z forem prevence proti rakovině i jiným chorobám.

Mnoho vlákniny s názvem inulin, obsahují i topinambury. Topinambur prodej řeší převážně prodejny zdravé výživy, ačkoli se u nás tato plodina pěstovala již ve středověku. V průběhu staletí se na ni ale zapomnělo a hlavně za socialismu ji vystřídala cukrová řepa, z níž se vyráběl (a stále vyrábí) nezdravý bílý cukr, brambory a především obiloviny.

Topinambury v jídelníčku mohou výrazně napomáhat lidem zdravým i chronicky nemocným, jsou prospěšné i diabetikům a vlastně každému bez rozdílu pohlaví a věku. Můžete je jíst syrové (se zeleninou jako salát) nebo je povařit podobně, jako se vaří brambory.